ВИКОРИСТАННЯ КРОСВОРДІВ, ЧАЙНВОРДІВ І СКАНВОРДІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ГЕОГРАФІЧНОГО КРАЄЗНАВСТВА У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

Волинська область, дидактична гра, ігрові технології, кросворд, сканворд, чайнворд Volyn region, didactic game, game technologies, crossword, scanword, chainword

Як цитувати

ПАВЛОВСЬКА, Т. С., БЕНЕДЮК, В. В., БІЛЕЦЬКИЙ, Ю. В., & ГРИГОР’ЄВА, Н. В. (2022). ВИКОРИСТАННЯ КРОСВОРДІВ, ЧАЙНВОРДІВ І СКАНВОРДІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ГЕОГРАФІЧНОГО КРАЄЗНАВСТВА У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 106-116. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.15

Анотація

Проаналізовано використання краєзнавчого принципу навчання в процесі формування географічних компетентностей учнів із застосуванням інтелектуальних ігрових технологій. Авторами самостійно розроблено й апробовано в навчальному процесі такі географічні ігри-вправи, як кросворди, чайнворди й сканворди. Ці головоломки спрямовані в краєзнавчому руслі, оскільки географічне краєзнавство відіграє істотну роль у розвитку творчого потенціалу й патріотичної свідомості учня. Запропоновані ігри мають пізнавальну, розвивальну, навчальну, контролюючу, репродуктивну, діагностичну функції. Вони урізноманітнюють процес навчання, роблять його цікавим і невимушеним, поглиблюють знання з географії. Їх доречно використовувати на уроках в індивідуальній, парній, груповій і загальнокласній навчальній діяльності, в гуртковій роботі чи в якості домашніх завдань після вивчення окремих тем чи тематичних розділів. Перспективними напрямками удосконалення способів використання ігрових технологій навчання у закладах загальної середньої освіти вважаємо: 1) створення комп’ютерних навчальних географічних головоломок; 2) розроблення невеликих за обсягом (десять-п’ятнадцять запитань) географічних кросвордів (чайнвордів, сканвордів) до кожного тематичного розділу з метою збільшення ймовірності використання цих головоломок у часових межах уроку; 3) створення кросвордів (чайнвордів, сканвордів), питання яких би відображали міжпредметні зв’язки навчальних дисциплін (географія – біологія, географія – історія, географія – українська література, географія – фізика, географія – хімія тощо); 4) створення кросвордів із заздалегідь вписаними відповідями для формулювання питань до них учнями; 5) створення сканвордів із використанням ілюстрацій географічного змісту.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.15
PDF

Посилання

Артемова Л. В. Вчися граючись: навчальний посібник. Київ : Томіріс, 1995. 112 с.

Березовська Л. І. Особливості професійної діяльності вчителів. Філософія, соціологія, психологія: зб. наук. праць. Івано-Франківськ : ДВНЗ «Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника», 2013. Вип. 17. Ч. 1. С. 146–153.

Бібік Н. Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Гірська школа Українських Карпат. 2013. № 8–9. С. 26–30.

Галкін С. Організація ігрової діяльності на уроці. Завуч. 2005. № 2. С. 17−20.

Гончарова Н. О. Ігрові дидактичні матеріали як умови підвищення ефективності уроку [географії]. Проблеми освіти: науковий збірник / Ін-т інновац. технологій і змісту освіти. Київ, 2012. Вип. 73. С. 247–251.

Городецька Н., Гавришків Н., Камінська М. Напрями подолання педагогами перешкод до впровадження новацій під час навчання іноземних мов. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2018. № 1. С. 134–140.

Горошко Г. Використання інтелектуальних ігор на уроках географії в 7 класі. Географія та основи економіки в школі: науково-методичний журнал. 2009. № 7−8. С. 36−39.

Денисенко Н. Г., Марчук С. С., Борбич Н. В., Ковальчук І. Л., Чемерис І. В. Steam-середовище в теорії та практиці формування освітнього простору майбутніх учителів фізичної культури. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 62. С. 46–50.

Запорожець Л. М., Браславська О. В. Використання навчально-ігрових технологій в процесі вивчення географії в основній школі. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2012. Вип. 4. С. 139–145.

Корнєєв В. Дидактичні ігри як засіб розвитку пізнавальних інтересів учнів. Географія та основи економіки в школі: науково-методичний журнал. 1996. № 2. С. 17−23.

Корнєєв В. П. Географічні ігри та розваги. Київ : Рад. школа. 1985. 176 с.

Корнєєв В. П. Технології в навчанні географії. Харків : ВГ «Основа». 2004. 112 с.

Манойло В. В. Інтерактивні ігрові технології як засіб розвитку, саморозвитку та самореалізації особистості. Шкільний бібліотекар. 2013. № 4. С. 15–24.

Медвєдєв М. Географічні сканворди. Географія та основи економіки в школі: науково-методичний журнал. 2003. № 6. С. 50−51.

Павловська Т. С., Бенедюк В. В., Рудик О. В. Використання краєзнавчих кросвордів при вивченні географії. Шацьке поозер’я в контексті змін клімату: зб. матеріалів VI Міжнар. наук.-практ. конф., присвяченої 70-річчю від дня народження проф. Петліна В. М. (смт Світязь, 1−3 жовтня 2021 р.) / за заг. ред. В. О. Фесюка. Луцьк : ВНУ ім. Лесі Українки, 2021. С. 43−48.

Павловська Т. С., Григор’єва Н. В. Кросворд як інструмент засвоєння та перевірки природничих знань. Педагогічний орієнтир. Локачі, 2013. Вип. 19. С. 17−18.

Самойленко В. М., Топузов О. М., Вішнікіна Л. П., Діброва І. О. Дидактика географії : монографія (електронна версія). Київ : Ніка-Центр, 2013. 570 с.

Сущенко Л. О., Білоконь Н. В. Компетентнісний потенціал ігрових методів навчання в новій українській школі: зміст і дидактична стратегія. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 74. Т. 2. С. 63−68.

Філенко Л. І. Підвищення ефективності сучасного уроку географії. Географія: науково-методичний журнал. 2008. № 8(108). С. 5−12.

Яценко Д., Леонтьєва Г. Використання кросвордів для перевірки знань номенклатури карти. Географія та основи економіки в школі: науково-методичний журнал. 2006. № 1(51). С. 23−28.